tisdag 27 juli 2010

"Utan den hade jag inte kunnat genomföra denna resa"

Som jag lovade så skulle jag dela med mig av den intervju som jag hade med Lövis. Lövis är nu hemma i Sverige igen efter en lång, lång, lång resa genom Europa. Lövis tog sig fram genom Europa med sin rullstol. Inga andra färdmedel var tillåtna. Med sig på resan hade han bästisen Mats som höll sig på en hederlig gammal damcykel. Här kommer en kort intervju med förebilden Lars Lövström alias Lövis. För mer information om Lövis resa finns i tidigare inlägg på bloggen.

Hur har ni haft det?!
- Fantastisk tripp med många roliga möten. Vi har sett en stor del av Europas natur med berg, slätter, skogar, städer och hav. Nu är vi trötta och lite slitna efter mer än 600 mil på väg.

Hur har det varit att vara borta från familj och hem så länge?
- Ibland ensamt. Min fru och barn har kunnat hälsa på mig bl a i Madrid

Varför utförde ni denna tripp? Berätta.
- Två anledningar: 1. Mats och jag ville göra en minnesvärd kompisresa.
2. Vi ville kolla hur Europa har anpassat sina städer till personer med funktionshinder och se hur vi, med funktionshinder, är inkluderade i samhället.

Vad var det värsta som du upplevde när det rör tillgängligheten?
- Många hotell är inte anpassade . Det finns hotell som har anpassade rum men de kan vara alldeles för små för en person med en normal rullstol. I Frankrike behöver de bli bättre på anpassningar. På många övergångsställen har de bara avfasad trottoarkant på en sida och hög kant på den andra sidan av övergångsstället. Otroligt dåligt, tyvärr.

Vad var det bästa som du upplevde när det rör tillgängligheten?
- I Barcelona och Sevilla, båda städer i Spanien, var tillgängligheten fantastisk bra. Det var lätt att röra sig på stan och de flesta restauranger och cafeer var lätta att ta sig in på och väldigt många hade en anpassad toalett.

Var du någon gång orolig över att aldrig riktigt veta vad för hinder du skulle hamna framför?
- Nej, jag var mentalt förberedd på att möta olika hinder.

Klarade rullstolen sig under hela trippen? (och cykeln?)
- Rullstolsramen har hållit bra hela resan. Länkhjulen har det varit problem med men det har löst sig. Jag har bytt bakdäck tre gånger. Cykeln har också hållit bra.

Blev resan som du tänkt dig?
- Vi har träffat så många underbara människor längs vägen. Varit med om mycket mer än jag kunnat föreställa mig. Det är svårt att tänka sig vad som kan hända på en sådan här speciell resa. Det är bara att följa med i alla händelser och njuta.

Skulle du göra om en sådan här resa igen?
- Ja, kanske i framtiden. Nu skall jag vila och vara med min familj och vänner och jobba. Det skall bli väldigt skönt.

Hur var det att komma till Malmö den 2 juli? Berätta.
- Trevligt att möta alla vänliga människor och vänner. Skönt att vara hemma i gamla Svedala. Vi träffade massmedia och fick en lugn stund med avkoppling och vila.

Du är alla gånger en förebild för många barn och ungdomar. Du har uttryckt att du älskar din rullstol. Varför är det viktigt att älska sin rullstol tror du? Är det viktigt?
- Jag kommer att behöva min rullstol hela livet och då är det lika bra att tycka om den. Utan den hade jag inte kunnat genomföra denna resa. Jag har också tävlat med rullstol i över 30 år och det har gett mig otroligt mycket.

Vad händer nu för dig? Tillbaka till vardagen?
- Ja, nu kommer den vardag jag längtat efter med familj, vänner, jobb och fritid. Härligt!

BUA och Vår Omtanke tackar Lövis för den korta men varma intervjun!
Tack!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Var på tiden att du lämna ett spår efter dig, tack, ifrån BUA :)