söndag 11 juli 2010

Boktjuven.

Jag läser Boktjuven. En bok skriven av Döden alias Markus Zusak. Jag har som krav att en bok ska fånga mig på de första tio sidorna. Har mitt intresse inte fastnat på de första tio sidorna så är boken inget för mig. Boktjuven fångade mig på första sidan. Jag skojar inte. Döden fångade mig. Framför allt språket och attityden fick mig att stanna. Döden berättar historien om Liesel som lever i nazisttysklad under andra världskriget. Och som ni vet hade Döden ett stort arbete framför sig under andra världskriget. Liesel är en boktjuv som stjäl böcker från nazisternas bokbål eller från gravgrävarnen själv. Döden följer Liesel och hennes berättelse. En berättelse på 600 sidor men sidorna arbetar du dig igenom väldigt snabbt. Så pass fångad blir du.

Jag fick boken i handen förra veckan (lånad, inte snodd). Mest som ett tips. Nu vill jag tipsa er. Så pass intressant är den. Boktjuven.

2 kommentarer:

Var på tiden att du lämna ett spår efter dig, tack, ifrån BUA :)