måndag 25 april 2011

Det är fan dags att rycka upp dig!

Alltså. Jag måste få bikta mig. Jag måste få säga något. Varning för många svordomar.

Jag blir så jäkla förbannad och irriterad. Jag är så arg på människor som har funktionsnedsättning och som får alla andra människor med funktionsnedsättning att ses som offer i samhället. Jag har en granne i närheten som oxå sitter i rulle. Och jag skiter fullständigt i om han läser detta, han vet vad jag tycker redan. Han sitter i rulle och är full kapabel att kunna ta hand om sig själv, få jobb och tjäna egna pengar. Men han väljer istället att leva på socialen, sitta och klaga på alla "invandrare" för att dom får soc-pengar, klagar på alla feminister (och kallar dom fulla) och han har assistenter trots att han kan vara självständig!

Problemet är, och ja, det är ett jäkla problem enligt mig - det är att han inte vill! Han vill inte förändra den möjlighet han har, den möjlighet som ligger framför honom. Och tro nu inte att han är deprimerad och att det är sådant som ligger bakom hans beteende. Nej nej, han är bara jävligt lat! Han vill glida, han vill ha någon som torkar han i gumpen, han vill leva på samhället, han vill inte bry sig och ta sitt ansvar som alla andra måste. Och detta gör mig så jävla förbannad! Det är just denna syn som han SKAPAR som samhället har på alla människor som har någon form av funktionsnedsättning - att alla människor med funktionsnedsättning vill leva på soc-bidrag, kan, ska eller får inte jobba, behöver assistans oavsett och klagar på allt och alla i hela samhället!

För helvete! Denna synen i samhället av människor med funktionsnedsättning måste bort och det är den synen jag jobbar så jävla hårt för att ta bort! Och så sitter han där och säger allt detta - till mig!

Tror ni att jag var tyst? Nä inte det minsta. Inte personligheten i mig, inte socionomen i mig, inte feminismen i mig, inte den självständiga i mig. Jag var inte tyst.

Det är fan dags att rycka upp dig. Ta dig upp och ta ditt ansvar. Och för helvete, du rullar inte ens själv trots att du kan. Istället håller du ölen i handen och låter hunden dra en 120 kgs ansvarslös människa. Det är fan dags att rycka upp dig.

4 kommentarer:

  1. SVINBRA skrivet honey :)
    Du har så rätt!!!

    /mvh Jonna

    SvaraRadera
  2. Be honom gå med i Aktiva Killar till hösten... Låter som han kan behöva det :) Hahaha!

    Så bra skrivet!

    // Soffan

    SvaraRadera
  3. Är det youtube killen du beskriver :P

    SvaraRadera
  4. Ja det är tur man får skriva av all sin ilska och att ni trogna läsare förstår (ser dig som trogen läsare jonna)

    Och ja, Aktiva Killar skulle vara något för honom, om han inte drar ner alla i ovilja vill säga :)

    Och Martin, jag nämner inga namn. Men ack, det är en viss Mr Youtube ja ;)

    SvaraRadera

Var på tiden att du lämna ett spår efter dig, tack, ifrån BUA :)