måndag 15 augusti 2011

Kapade kroppar visas på Sundstorget

Artikel från Helsingborgs Dagblad!





Varje år amputeras cirka 3 500 människor i Sverige. För en del blir ingreppet något man skäms för. Det hoppas fotoutställningen "Kapad kropp" kunna ändra på.

För tre år hade fotografen Elisabet Ohlson Wallins pappa just fått sitt ena ben amputerat. I samma veva hörde Leif Axelsson av sig.

"Vill du göra en fotoutställning med amputerade människor?"

– Jag sa ja direkt, säger Elisabeth Ohlson Wallin.

Hon står på det regniga Sundstorget tillsammans med initiativtagaren Leif Axelsson och precis mitt på torget ståtar fotoutställningen "Kapad kropp". Den består av ett 20-tal bilder av amputerade svenska män och kvinnor. I olika åldrar.

Det som förenar dem är att de är helt vanliga människor som av olika anledningar, cancer, blodförgiftning eller olyckor, fått en eller flera kroppsdelar bortopererade.

– Det är lite av tanken med hela utställningen, att synliggöra amputerade. När jag kontaktade folk för att höra om de ville ställa upp som fotomodeller fick jag massor av svar direkt, säger Leif Axelsson.

Han fick själv armar och ben amputerade för drygt tio år sedan i samband med en blodförgiftning. Det tog ett antal år att komma tillbaka och lära sig leva med proteser. I dag är Leif Axelsson ordförande för KFA, Koalition För Amputerade. En förening med cirka 500 medlemmar.

Han hade länge funderat på att försöka få mer uppmärksamhet för föreningen och kunna öka medlemantalet. När idén om en fotoutställning dök upp tänkte Leif Axelsson att han skulle försöka få kontakt med en känd fotograf för att skapa publicitet. En vän föreslog Elisabeth Ohlson Wallin, en av Sveriges mest kända fotografer. Med flera uppmärksammade utställningar bakom sig. Inte minst den omtalade Ecce homo 1998.

– Jag tänkte att jag fick närma mig lite försiktigt, så jag skickade först ett mejl. Och fick svar efter en kvart, säger Leif.

För Elisabeth Ohlson Wallin har det handlat om att lyfta fram vackra bilder.

– De som jag plåtade ville inte heller att det skulle bli någon "tycka synd om"-utställning, säger Elisabeth Ohlson Wallin.

Hon kallar "Kapad kropp" för en folklig utställning. Inte minst för att den visas ute i det fria. Det är faktiskt första gången som en av hennes utställningar visas utomhus.

– Tanken var inte så från början. Men när förslaget dök upp så föll alla bitar på plats. Ordet tillgänglighet är lite av ett nyckelord, säger Elisabeth Ohlson Wallin.

När de häromdagen arbetade med själva uppbyggnaden kom ett par kvinnor fram till Leif och bad att få ta en bild av honom.

– En av kvinnorna var från St Petersburg och sa att där ser man aldrig amputerade människor ute på gatorna. Hon berättade att "man låser in alla funktionshindrade på institutioner", säger Leif Axelsson.

– Men även i Sverige kan det fortfarande ses som lite skämmigt. Det är nog en del som tycker att jag inte borde gå i shorts på stan. Men det skiter jag i, säger Leif Axelsson.

Han hoppas att "Kapad kropp" ska väcka empati och medmänsklighet.

– Ibland tycker jag att svenskar är så jävla egotrippade. Jag önskar att vi kunde coola ner lite grann. Många går och väntar på pensionen vid 65. Men du kan bli av med benen när du är 64 och ett halvt.

– Ta vara på dagen nu och njut av livet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Var på tiden att du lämna ett spår efter dig, tack, ifrån BUA :)